WEKO3
アイテム
アクティブ・ラーニングは中等教育でどのように受け止められているか? : 高校生と中高教員を対象とした質問紙調査から見えたこと
https://doi.org/10.15027/52281
https://doi.org/10.15027/5228140487907-9785-4b83-94d3-911aec0ffdd5
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | アクティブ・ラーニングは中等教育でどのように受け止められているか? : 高校生と中高教員を対象とした質問紙調査から見えたこと | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | How is “Active Leaning" accepted at Japanese high schools? : Findings from the questionnaire surveys for high-school students and teachers | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 作成者 |
鈴木, 明夫
× 鈴木, 明夫
× 粟津, 俊二
|
|||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Active Learning | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Japanese high schools | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Japanese senior high-school students | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | アクティブ・ラーニング | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 中等教育 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 高校生 | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述 | In this study we conducted questionnaire surveys for fourteen-hundred thirty-seven senior high school students and one hundred high school teachers about how they accept the teaching and learning theory called ‘Active Learning.’ From the results of the questionnaire surveys, we found that although lots of students accepted it positively thirty percent of students accepted it negatively. The word ‘Active Learning’ does not prevail among the senior high school students, but we are not sure whether they have actually had the opportunities of ‘Active Leaning’ lessons at their schools. We also found that there were possibilities that they needed interpersonal skills to enjoy the ‘Active Leaning’ lessons because the students who accepted them negatively seemed to have difficulties to exchange opinions in a group, as they cannot find the significance to listen to the others, and as the ‘Active Leaning’ lessons have not existed before and thus not only teachers but also students have to get used to them. From these findings, we have concluded that when we offer the ‘Active Learning’ lessons to students, we have to consider how to deal with the students who have negative attitudes to ‘Active Leaning’ lessons. | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
| 内容記述 | 本論文は日本教育心理学会第61回総会(2019)で報告した研究を再分析し考察を深めたものである. | |||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/52281 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||
| 開始ページ | 43 | |||||||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 14, p. 43-52, 発行日 2022-03-30 |
|||||||||||||
| 旧ID | 52281 | |||||||||||||