WEKO3
アイテム
「健康支援への受けとめ」と健康な食生活を送る動機づけおよびコンピテンスとの関連
https://doi.org/10.15027/52278
https://doi.org/10.15027/52278ae7aea1b-1078-45d4-a463-19338e22a63d
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | 「健康支援への受けとめ」と健康な食生活を送る動機づけおよびコンピテンスとの関連 | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | The Relationship among Perceptions toward Health Support, Motivation, and Competence for Healthy Eating | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 作成者 |
加藤, 佳子
× 加藤, 佳子
× 黒川, 通典
× 黒川, 浩美
|
|||||||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | healthy eating life style | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | competence | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | university students | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | motivation | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | health care climate questionnaire (HCCQ) | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 健康な食生活 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | コンピテンス | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 大学生 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 動機づけ | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 健康支援への受けとめ | |||||||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||||||
| 内容記述 | OBJECTIVE: The purpose of this study was to examine the relationship between perceived health support, motivation and competence for healthy diet. METHOD: 105 university students (20.0 ± 1.0 years) participated in the dietary survey. Health guidance based on the results of the dietary survey was provided to the participants. The guidance was conducted by the students in the program of national registered dietitian course. After the guidance, following three elements were measured; 1st was the perceived degree of being respected autonomy at the guidance; how one's own autonomy was respected and how one perceived it during the guidance, 2nd was motivation and 3rd was competence for healthy eating. RESULTS: Path analysis showed that perceived health support as being respected autonomy associated to autonomous motivation for healthy eating (β=.48), and autonomous motivation associated to competence to maintain healthy eating (β=.49). The degree of perceived being respected autonomy did not relate to controlled motivation for healthy eating. The controlled motivation did not relate to competence for healthy eating habits. CONCLUSION: These results indicated that when university students in the program of national registered dietitian course provided dietary guidance to their peers, offering support that values autonomy leads to autonomous motivation and competence for healthy eating habits. | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
| 内容記述 | 本研究はJSPS科研費JP19K11666の助成を受けたものである。 | |||||||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/52278 | |||||||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||||||
| 開始ページ | 13 | |||||||||||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 14, p. 13-21, 発行日 2022-03-30 |
|||||||||||||||||
| 旧ID | 52278 | |||||||||||||||||