WEKO3
アイテム
生徒の居場所感と特別活動で育まれる能力の関連に関する一考察
https://doi.org/10.15027/50811
https://doi.org/10.15027/50811f2e3c6a4-3044-4452-8154-56292644b933
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 生徒の居場所感と特別活動で育まれる能力の関連に関する一考察 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | A Study of the Relationship between Students' Sense of “Ibasho" and the Abilities Developed in Special Activities | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 作成者 |
延本, 佳子
× 延本, 佳子
× 米沢, 崇
|
|||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2021 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Special Activities | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Discussion Activities | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Sense of Ibasho | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Junior High School | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 特別活動 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 話合い活動 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 居場所感 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 中学校 | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study was to clarify the relationship between the sense of “Ibasho" and the ability to develop a sense of “Ibasho" in special activities. A questionnaire was administered to 412 junior high school students to measure the relationship between a sense of “Ibasho" and the ability to develop a sense of “Ibasho" in special activities. The results showed that the sense of “Ibasho" consisted of two factors, “sense of authenticity" and “sense of self-usefulness", and the ability developed in special activities consisted of three factors, “ability to contribute", “ability to cooperate", and “attachment to the class". Multiple regression analyses revealed that all three factors, contribution, cooperation, and attachment to the classroom, had significant positive effects on the “sense of authenticity". These same three factors also had significant positive effects on the “sense of self-usefulness". These results indicate that the ability developed in special activities has a positive effect on the sense of “Ibasho". | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
| 内容記述 | 井上弥先生・樋口聡先生退職記念特集号 | |||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/50811 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||
| 開始ページ | 97 | |||||||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 13, p. 97-105, 発行日 2021-03-30 |
|||||||||||||
| 見出し | ||||||||||||||
| 大見出し | 研究論文 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 旧ID | 50811 | |||||||||||||