WEKO3
アイテム
話し合いの質を向上させる児童のジャンピングボード発話 : 教師の発話モデルを用いた4年生理科授業において
https://doi.org/10.15027/50806
https://doi.org/10.15027/50806fe8ff8d1-e158-43cf-86e5-f310345119ca
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 話し合いの質を向上させる児童のジャンピングボード発話 : 教師の発話モデルを用いた4年生理科授業において | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | Children’s jumping board speech improves the quality of classroom discussions: In a 4th-grade science class using the teacher’s speech model | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
金沢, 緑
× 金沢, 緑
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2021 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Elementary school science | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | subjective learning | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | supportive speech | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | jumping board speech | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 小学校理科 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 主体的な学び | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 支援的発話 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | ジャンピングボード発話 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to find out the jumping board utterances that lead learners to deep learning from the teacher's and students' utterances in science classes. We found that the quality of children's responses improved from the children's speech chains that often appear in Type B (Kanazawa, 2017), in which learners' peer responses emerge from the teacher's responses. It was found that the teacher's utterances, such as the way of asking, the content of the question, and the timing of the question, were the models for the formation of the interaction between the children and that the supportive utterances of the teacher-led to the interaction between the children. In this study, we analyzed the utterances in the classroom and found that the jumping board utterances of the students, which led to the deepening of the speech chain caused by the teacher's supportive utterances, deepened the children's understanding and recognition of their own affairs, although the teacher's supportive utterances could also be boiled by the jumping board. became. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | 井上弥先生・樋口聡先生退職記念特集号 | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/50806 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 49 | |||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 13, p. 49-58, 発行日 2021-03-30 |
|||||||||
| 見出し | ||||||||||
| 大見出し | 研究論文 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 旧ID | 50806 | |||||||||