ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習開発学研究
  3. 11号

協同学習の理論的基盤としての社会的構成主義についての一考察 : 特に言語の問題に着目して

https://doi.org/10.15027/45287
https://doi.org/10.15027/45287
3b593fa8-bc28-4190-84a4-21fa2c5afc01
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEducSci_11_125.pdf JEducSci_11_125.pdf (8.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 協同学習の理論的基盤としての社会的構成主義についての一考察 : 特に言語の問題に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Social Constructivism as a Theoretical Basis of Cooperative Learning: A Focus on the Problem of Language
言語 en
作成者 須谷, 弥生

× 須谷, 弥生

ja 須谷, 弥生

en Sutani, Yayoi

Search repository
樋口, 聡

× 樋口, 聡

ja 樋口, 聡

en Higuchi, Satoshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
主題
主題Scheme Other
主題 cooperative learning
主題
主題Scheme Other
主題 social constructivism
主題
主題Scheme Other
主題 language
主題
主題Scheme Other
主題 協同学習
主題
主題Scheme Other
主題 社会的構成主義
主題
主題Scheme Other
主題 言語
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The practice of cooperative learning has already been popular in Japan. It is recently being criticized, however, that it is becoming a mere name without essential practices. A major cause of this problem would be an unclearness of the mechanism of cooperative learning. What is occurring when children cooperate with others? Why do children need relations with others in order to construct a knowledge? Th answer these questions, this paper tries to clarify the contents of social constructivism which is a theoretical basis of cooperative learning, with focusing on a problem of language. This paper consists of three parts: 1) the problem of 'What is language?" (section 4). The nature of language was summarized from the theory of Ferdinand de Saussure, which was interpreted by a Japanese linguistic philosopher MARUYAMA Keizaburo; 2) the problem of construction mechanism (section 5). The relationship between language and knowledge was considered through Maruyama's cultural theory; and 3) a consideration of the contents of learning theory of social constructivism with arguments in section 4 and 5 (section 6). The conclusion shows the points as follows: 1) we can understand that formation, creation and rectification of "the individual representation of Jangue' is learning; 2) a mixture of palore in cooperative learning transfigures the individual representation of Jangue, 3) we need a complex of multiple palore because language has a nature of arbitrariness; 4) therefore, the interaction between students in cooperative learning plays a role of a sense generation.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は、第76回日本教育学会(2017年8月26日 桜美林大学)での口頭発表に基づいている。
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45287
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-8200
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1244667X
開始ページ
開始ページ 125
書誌情報 学習開発学研究
Journal of Learning Science

号 11, p. 125-134, 発行日 2018-03-16
旧ID 45287
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:19:08.489729
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3