WEKO3
アイテム
外国語副作用は在日中国人留学生にあらわれるのか
https://doi.org/10.15027/42648
https://doi.org/10.15027/42648e8eb804f-fb8c-46f6-9a87-c8a237919280
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 外国語副作用は在日中国人留学生にあらわれるのか | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Foreign language side-effect in Chinese international students | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 作成者 |
楊, 嘉寧
× 楊, 嘉寧
× 井上, 弥
|
|||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2017 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | foreign language side-effect | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | second language | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Chinese | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Japanese | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 外国語副作用 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 第二言語 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 中国語 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 日本語 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||||||
| 主題 | 370 | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述 | Foreign language side-effect (FLSE) is known as a higher interference between thinking and language-use for foreign language than that for one's mother tongue. For international students, who are using foreign language and thinking about others’ opinions to attend discussion, speaking and thinking must be achieved at the same time in terms of discussion situation. Under this condition, it can be inferred that FLSE may be one of the reasons for students feel difficulty in discussion situation. The purpose of this study is to verify whether FLSE occurs on Chinese international students in Japan by using dual-task experimental procedures (Takano, 2013), and to examine the effects of language ability on FLSE. Thirty-two Chinese international students participated in this research. The study mainly revealed the followings: (1) FLSE actually occurred, and Japanese language proficiency has a significant effect on FLSE. It means that higher Japanese language proficiency weakens FLSE’s impact. (2) Both thinking ability and speaking ability declined due to the higher interference of Japanese utilization. However, (3) it also indicates that FLSE may not be shown in someone when it comes to a topic that he/she is not familiar with. | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/42648 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||
| 開始ページ | 143 | |||||||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 10, p. 143-148, 発行日 2017-03-16 |
|||||||||||||
| 旧ID | 42648 | |||||||||||||