| Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
| 公開日 |
2023-03-18 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
アクティブラーニング型理科授業が中学生の実験に対する動機づけと方略に及ぼす効果 : 性別差に着目して |
|
言語 |
ja |
| タイトル |
|
|
タイトル |
Effects of Science Classes Promoting Active Learning on Junior High School Students’ Motivation for Experimentation and their Experimental Strategies : Focusing on Gender Differences |
|
言語 |
en |
| 作成者 |
草場, 実
岡村, 華江
鈴木, 達也
筋野, 健治
|
| アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| 権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2017 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science classes promoting active learning |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
motivation for experimentation |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
experimental strategies |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
gender differences |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
アクティブラーニング型理科授業 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
実験動機づけ |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
実験方略 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
性別差 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
| 内容記述 |
|
|
内容記述 |
This study practically examined, with a focus on gender differences, the effects of science classes promoting active learning on junior high school students’ motivation for experimentation and experimental strategies. First, we designed a science lesson that incorporates active learning by using the “Force and Effect" unit of junior high school science as a case study. We then conducted the lesson with 57 first-year students at a public junior high school. The results suggested that among boys, the use of the understanding-oriented strategy and the repeat strategy was encouraged. Furthermore, the understanding-oriented strategy was encouraged more among boys when there was increased utility value. |
|
言語 |
en |
| 内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,平成27~31年度科学研究費補助金(基盤研究C:研究代表者:草場実)(課題番号15K04448,研究課題「メタ認知能力を基盤とした科学的思考力育成のための理科学習指導法の開発」)により行った。 |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/42641 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1883-8200 |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1244667X |
| 開始ページ |
|
|
開始ページ |
83 |
| 書誌情報 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
号 10,
p. 83-90,
発行日 2017-03-16
|
| 旧ID |
42641 |