Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
大学生のノートテイキングはどのようになされているか? : 講義ノートの構造的特徴を手がかりとして |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
How do university students take notes? : The structural features of their note-taking in lecture |
|
言語 |
en |
作成者 |
髙橋, 均
中井, 悠加
吉岡, 真梨子
野中, 陽一朗
井上, 弥
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ノートテイキング |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ノート分類 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
構造的特徴 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
note-taking |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
classifi cation |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
structure |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The purpose of this study is to clarify what type of notes students take using the structural features of their notes as clues. Seventy-four university students got lectured about developmental psychology and took their notes. Those notes were featured via group average method cluster analysis on binary distances from the following 9 aspects. (A) Organization of learning contents: subhead; layout; itemization. (B) Clarification of the emphatic points: colorway; coloring; emphasis. (C) Auxiliary description for comprehension: explanation; sentences; illustration. As a result, we classified the 74 notes into 6 clusters. The results showed university students’ features of note-taking as follows: (1) well-featured notes for an ideal note-taking belonged in the largest cluster, which represents a high standard of university students’ note-taking; (2) the clusters of poorly-featured notes were in the second place, which represents that their note-taking remains at just a record and they need more guidance about note-taking; (3) the rest showed little efforts. On the basis of the result of this study, we discussed the learning support and future directions. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/39433 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1883-8200 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1244667X |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
117 |
書誌情報 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
号 9,
p. 117-123,
発行日 2016-03-16
|
旧ID |
39433 |