WEKO3
アイテム
小中学生の援助行動表出に関する研究 : 「表に表れない思いやり」行動の出現に着目して <研究論文 : 学習開発学の今>
https://doi.org/10.15027/36780
https://doi.org/10.15027/3678098f3afb6-e6ff-4fc2-8785-0baf8bc09194
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | 小中学生の援助行動表出に関する研究 : 「表に表れない思いやり」行動の出現に着目して <研究論文 : 学習開発学の今> | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | A study of the expression of helping behavior of elementary school and junior high-school students : Observing the appearance of “omoiyari" that is not expressed in action <Research Article> | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 作成者 |
宮里, 智恵
× 宮里, 智恵
× 髙橋, 均
× 森川, 敦子
|
|||||||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | helping behavior | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | “omoiyari" that is not expressed in action | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | moral education program | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 援助行動 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 表に表れない思いやり | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 道徳教育プログラム | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
| 主題 | 370 | |||||||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||||||
| 内容記述 | This study aimed to obtain basic data from school students about the occurrences of omoiyari that were not expressed in their actions. In all, 533 elementary and junior high school students responded to our survey. The participants were asked what would they do in three particular situations: (1) a classmate falls down; (2) a classmate forgets their homework; (3) a classmate is seen crying behind the school building. The results were as follows. The older the students become, the more they show the unexpressed omoiyari behavior. In situation 3, eighth- and ninth-grade students were most likely to show unexpressed omoiyari. The main motivations behind unexpressed omoiyari behavior are taking perspective, lack of social skills, and internalized conscience. We intend to use these results to develop a moral education program for elementary and junior high school students. | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
| 内容記述 | 本稿は平成25-28年度日本学術振興会科学研究費(研究代表者:宮里智恵)の助成を受け,実施された研究の一部である。 | |||||||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/36780 | |||||||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||||||
| 開始ページ | 211 | |||||||||||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 8, p. 211-221, 発行日 2015-03-16 |
|||||||||||||||||
| 旧ID | 36780 | |||||||||||||||||