WEKO3
アイテム
シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか <研究論文 : 学習開発学の今>
https://doi.org/10.15027/36779
https://doi.org/10.15027/36779fcab0b3c-d07b-4892-aa79-133de6ea4998
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか <研究論文 : 学習開発学の今> | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | Which aspects of listening comprehension does the shadowing method facilitate? <Research Article> | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 作成者 |
中山, 誠一
× 中山, 誠一
× 鈴木, 明夫
× 松沼, 光泰
|
|||||||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | Listening instruction | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | shadowing method | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | listening comprehension | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | situation models | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 聴解指導法 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | シャドーイング法 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 聴解 | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 状況モデル | |||||||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
| 主題 | 370 | |||||||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||||||
| 内容記述 | This study investigated the aspects of listening comprehension for which the shadowing method is effective, compared with the listening instructions generally applied in English pedagogy in Japan. The text comprehension model developed by van Dijk and Kintsch (1983) and Kintsch et al. (1990) was applied in this study. The participants were 56 university students, who were assigned to the shadowing method group (n = 28) or general instruction group (n = 28). Each group underwent a 60-minute training session once a week for 5 weeks. Pre- and post-listening tests based on the situation model were conducted for both groups before and after the training. The results of a t test showed that the difference between the pre- and post-tests with the propositional text base was significant and that the scores for the shadowing method were higher. However, the tests for surface structure and situational understanding indicated no significant difference between the two groups. These results demonstrate that the shadowing method has a positive influence on listening comprehension; however, it does not facilitate situational understanding, which requires understanding the whole text. | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
| 内容記述 | この原稿は、2011年7月に北海道立道民活動センターで行われた日本教育心理学会第53回総会で発表した内容に基づき作成された。 | |||||||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/36779 | |||||||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||||||
| 開始ページ | 203 | |||||||||||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 8, p. 203-209, 発行日 2015-03-16 |
|||||||||||||||||
| 旧ID | 36779 | |||||||||||||||||