ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習開発学研究
  3. 8号

シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか <研究論文 : 学習開発学の今>

https://doi.org/10.15027/36779
https://doi.org/10.15027/36779
fcab0b3c-d07b-4892-aa79-133de6ea4998
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEducSci_8_203.pdf JEducSci_8_203.pdf (1.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか <研究論文 : 学習開発学の今>
言語 ja
タイトル
タイトル Which aspects of listening comprehension does the shadowing method facilitate? <Research Article>
言語 en
作成者 中山, 誠一

× 中山, 誠一

ja 中山, 誠一

en Nakayama, Tomokazu

Search repository
鈴木, 明夫

× 鈴木, 明夫

ja 鈴木, 明夫

en Suzuki, Akio

Search repository
松沼, 光泰

× 松沼, 光泰

ja 松沼, 光泰

en Matsunuma, Mitsuyasu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
主題
主題Scheme Other
主題 Listening instruction
主題
主題Scheme Other
主題 shadowing method
主題
主題Scheme Other
主題 listening comprehension
主題
主題Scheme Other
主題 situation models
主題
主題Scheme Other
主題 聴解指導法
主題
主題Scheme Other
主題 シャドーイング法
主題
主題Scheme Other
主題 聴解
主題
主題Scheme Other
主題 状況モデル
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 This study investigated the aspects of listening comprehension for which the shadowing method is effective, compared with the listening instructions generally applied in English pedagogy in Japan. The text comprehension model developed by van Dijk and Kintsch (1983) and Kintsch et al. (1990) was applied in this study. The participants were 56 university students, who were assigned to the shadowing method group (n = 28) or general instruction group (n = 28). Each group underwent a 60-minute training session once a week for 5 weeks. Pre- and post-listening tests based on the situation model were conducted for both groups before and after the training. The results of a t test showed that the difference between the pre- and post-tests with the propositional text base was significant and that the scores for the shadowing method were higher. However, the tests for surface structure and situational understanding indicated no significant difference between the two groups. These results demonstrate that the shadowing method has a positive influence on listening comprehension; however, it does not facilitate situational understanding, which requires understanding the whole text.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 この原稿は、2011年7月に北海道立道民活動センターで行われた日本教育心理学会第53回総会で発表した内容に基づき作成された。
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/36779
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-8200
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1244667X
開始ページ
開始ページ 203
書誌情報 学習開発学研究
Journal of Learning Science

号 8, p. 203-209, 発行日 2015-03-16
旧ID 36779
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:11:17.629199
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3