WEKO3
アイテム
外国語の文章理解に及ぼすパーズィングの影響 <研究論文 : 学習開発学の今>
https://doi.org/10.15027/36778
https://doi.org/10.15027/36778ec432d83-831f-4c26-a849-1d3ad03c2338
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 外国語の文章理解に及ぼすパーズィングの影響 <研究論文 : 学習開発学の今> | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | The Effect of Parsing on Comprehension of Foreign Language Texts <Research Article> | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
鈴木, 明夫
× 鈴木, 明夫
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | discourse comprehension | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | parsing | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | situation model | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | foreign language learning | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 文章理解 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | パーズィング | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 状況モデル | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 外国語学習 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||
| 主題 | 370 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述 | In this study, I examined how the ability of parsing affects readers’ comprehension of explanatory texts in the context of English as a foreign language (EFL) reading. I randomly assigned 21 Japanese university students into the following two groups: (a) participants who were required to read a text written in English while displayed in appropriately parsed phrases; and (b) participants who were asked to read the exact same text while displayed in inappropriately parsed phrases. Group (a) was considered as the group whose member has a good ability to parse English sentences, while group (b) was considered as the group lacking in parsing ability. The results of two types of comprehension tests, textbase and situation model, conducted with the two groups revealed that group (a) outperformed group (b) in the case of the textbase, and also it is assumed that the situation model can be better constructed by group (a) rather than group (b). These findings suggest that in the context of EFL reading, the ability to parse texts has a great effect on facilitating students’ text comprehension when the readers are at the beginner level. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | 本研究は科学研究費助成事業・若手研究B(2270826,研究代表者:鈴木明夫)の助成を受けたものである。 | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/36778 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 195 | |||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 8, p. 195-202, 発行日 2015-03-16 |
|||||||||
| 旧ID | 36778 | |||||||||