| Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
| 公開日 |
2023-03-18 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
土佐の風土に根ざした地域教材開発研究 |
|
言語 |
ja |
| タイトル |
|
|
タイトル |
Development of the Multidisciplinary Educational Materials on Locally-Caught Fish "Skipjack Tuna" |
|
言語 |
en |
| 作成者 |
柴, 英里
菊地, るみ子
山中, 文
岡谷, 英明
吉岡, 一洋
中道, 一心
受田, 浩之
芝, 京
山本, 哲治
|
| アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| 権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2014 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Skipjack tuna |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
multidisciplinary educational materials |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
fish consumption |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
カツオ |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学際的教材 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
魚食消費 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
| 内容記述 |
|
|
内容記述 |
We developed the multidisciplinary educational materials on locally-caught fish "Skipjack tuna" and worked with 13-hour unit focusing on fisheries industry. Skipjack tuna is one of the most important fish as a food and fishery resource in Kochi. We focused on biology, distribution, and cuisine of Skipjack tuna, and translated multidisciplinary complex knowledge into appropriate levels for our target audience (fifth grader). Major element of the class practices was the learning cycle, which articulated three sequential instructional phases: introduction, cooperative learning, and overview. In introduction, students work with the materials to ask questions on Skipjack tuna (called "Katsuo Quiz"). In cooperative learning, students work in small groups to help one another and write what they have learnt in "Hidensho". In overview, teacher presents the overview to students to promote understandings. After one cycle is completed, the three phases are repeated with new material to revisit and encourage deep understandings of Skipjack tuna and fisheries industry. Collaborative and interactive relationships among university, industry, and learner (consumer) were also the central components in our study. It was suggested that the materials and practices in this study would promote deep understanding of Skipjack tuna. That might lead to promote fish consumption and revitalize local economy. |
|
言語 |
en |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/35700 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1883-8200 |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1244667X |
| 開始ページ |
|
|
開始ページ |
59 |
| 書誌情報 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
号 7,
p. 59-67,
発行日 2014-04-30
|
| 旧ID |
35700 |