WEKO3
アイテム
図画工作科心象表現活動における児童の創造的な造形的イメージの広がりを導く図工教師の発話行為 : 教師と児童の言語的やりとりのカテゴリー化と解釈的分析を用いての検討
https://doi.org/10.15027/30240
https://doi.org/10.15027/302401311c10f-fa8b-4a59-a98c-ddcc596b9d63
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 図画工作科心象表現活動における児童の創造的な造形的イメージの広がりを導く図工教師の発話行為 : 教師と児童の言語的やりとりのカテゴリー化と解釈的分析を用いての検討 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | Coding and Interpretive Analysis of Verbal Interactions between Elementary School Teacher and Children in Art Classes | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
若山, 育代
× 若山, 育代
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Verbal interactions | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Enriching visual image | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Art class | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Elementary school | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 図工教師と児童のやりとり | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 造形的イメージの広がりと深まり | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 小学校図画工作 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||
| 主題 | 370 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study was to investigate what type of verbal interactions between two art teachers of elementary schools and children enrich children's visual images for formation activity. Teacher and children's verbal interactions in second-grade and sixth-grade art classes were observed and analyzed in terms of coding and interpretive analysis. The results of this study indicated that teacher and children's verbal interactions could be classified into the following five types; "teacher-directed", "children-directed", "example presentation", "image enlarging", and "receptive". These verbal interactions would give children the opportunity to enrich and deepen their visual images which would play an important role for formation activity in art classes. These findings also suggested that verbal interactions would have the effects to facilitate "association" and "integration" of concepts on children's formative activity. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/30240 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 121 | |||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 1, p. 121-131, 発行日 2007-09-01 |
|||||||||
| 旧ID | 30240 | |||||||||