ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習開発学研究
  3. 1号

子どもの道徳的価値判断における対人関係認識の発達的変容 : 道徳授業におけるワークシートの分析を通して

https://doi.org/10.15027/30236
https://doi.org/10.15027/30236
67a22f3d-fbe1-45c5-8625-d9ab9fb0249c
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEducSci_1_89.pdf JEducSci_1_89.pdf (427.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 子どもの道徳的価値判断における対人関係認識の発達的変容 : 道徳授業におけるワークシートの分析を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Developmental Alteration of Human Relations Awareness in Children's Moral Judgments : Via Analysis of Worksheets in Morality Lessons
言語 en
作成者 鈴木, 由美子

× 鈴木, 由美子

ja 鈴木, 由美子

en Suzuki, Yumiko

Search repository
江玉, 陸美

× 江玉, 陸美

ja 江玉, 陸美

en Edama, Mutsumi

Search repository
栃木, エリカ

× 栃木, エリカ

ja 栃木, エリカ

en Tochigi, Erika

Search repository
中尾, 香子

× 中尾, 香子

ja 中尾, 香子

en Nakao, Kyouko

Search repository
松田, 芳明

× 松田, 芳明

ja 松田, 芳明

en Matsuda, Yoshiaki

Search repository
宮里, 智恵

× 宮里, 智恵

ja 宮里, 智恵

en Miyasato, Tomoe

Search repository
森川, 敦子

× 森川, 敦子

ja 森川, 敦子

en Morikawa, Atsuko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
主題
主題Scheme Other
主題 Morality judgment
主題
主題Scheme Other
主題 Personal relations
主題
主題Scheme Other
主題 Social relations
主題
主題Scheme Other
主題 Morality development
主題
主題Scheme Other
主題 道徳判断
主題
主題Scheme Other
主題 人間関係
主題
主題Scheme Other
主題 社会的関係
主題
主題Scheme Other
主題 道徳的発達
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The aim of this paper is to make clear the developmental alteration of human relations awareness in children's moral judgments. We created scenarios which included a dilemma about personal relations and social relations. Using these scenarios we conducted morality lessons at three levels: 7-8 years old (first level), 9-10 years old (second level) and 11-12 years old (third level). We then compared the differences in the rationales which the children used to solve the dilemma. The results were as follows. 1) Awareness of human relations broadened from self-centered to others and social relations (responsibility) in step with the development of social awareness from the first level to the third level. 2) Children in the first and second levels decided their solutions according to broader viewpoints, whereas children in the third level decided their solutions according to narrow and intimate personal relations. 3) The reason why this reversal arose was that children in the third level thought it was better to value narrow and intimate personal relations than social and not so intimate relations. This suggests that Japanese people's moral judgments depend on personal and intimate relations.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/30236
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-8200
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1244667X
開始ページ
開始ページ 89
書誌情報 学習開発学研究
Journal of Learning Science

号 1, p. 89-97, 発行日 2007-09-01
旧ID 30236
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 10:59:34.565178
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3