| Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
| 公開日 |
2023-03-18 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
子どもの道徳的価値判断における対人関係認識の発達的変容 : 道徳授業におけるワークシートの分析を通して |
|
言語 |
ja |
| タイトル |
|
|
タイトル |
Developmental Alteration of Human Relations Awareness in Children's Moral Judgments : Via Analysis of Worksheets in Morality Lessons |
|
言語 |
en |
| 作成者 |
鈴木, 由美子
江玉, 陸美
栃木, エリカ
中尾, 香子
松田, 芳明
宮里, 智恵
森川, 敦子
|
| アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| 権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Morality judgment |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Personal relations |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Social relations |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Morality development |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
道徳判断 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
人間関係 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会的関係 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
道徳的発達 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
| 内容記述 |
|
|
内容記述 |
The aim of this paper is to make clear the developmental alteration of human relations awareness in children's moral judgments. We created scenarios which included a dilemma about personal relations and social relations. Using these scenarios we conducted morality lessons at three levels: 7-8 years old (first level), 9-10 years old (second level) and 11-12 years old (third level). We then compared the differences in the rationales which the children used to solve the dilemma. The results were as follows. 1) Awareness of human relations broadened from self-centered to others and social relations (responsibility) in step with the development of social awareness from the first level to the third level. 2) Children in the first and second levels decided their solutions according to broader viewpoints, whereas children in the third level decided their solutions according to narrow and intimate personal relations. 3) The reason why this reversal arose was that children in the third level thought it was better to value narrow and intimate personal relations than social and not so intimate relations. This suggests that Japanese people's moral judgments depend on personal and intimate relations. |
|
言語 |
en |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/30236 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1883-8200 |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1244667X |
| 開始ページ |
|
|
開始ページ |
89 |
| 書誌情報 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
号 1,
p. 89-97,
発行日 2007-09-01
|
| 旧ID |
30236 |