ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習開発学研究
  3. 1号

子どものための哲学をめぐる諸問題

https://doi.org/10.15027/30229
https://doi.org/10.15027/30229
f3a42717-870e-4838-bcef-58ca9ef1efe7
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEducSci_1_19.pdf JEducSci_1_19.pdf (551.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 子どものための哲学をめぐる諸問題
言語 ja
タイトル
タイトル Some Issues in Philosophy for Children
言語 en
作成者 ファン・デル・レーウ, カレル

× ファン・デル・レーウ, カレル

ja ファン・デル・レーウ, カレル

en van der Leeuw, Karel

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
主題
主題Scheme Other
主題 Education
主題
主題Scheme Other
主題 Philosophy for children
主題
主題Scheme Other
主題 Dialogue
主題
主題Scheme Other
主題 Narrative
主題
主題Scheme Other
主題 Higher order concepts
主題
主題Scheme Other
主題 教育
主題
主題Scheme Other
主題 子どものための哲学
主題
主題Scheme Other
主題 対話
主題
主題Scheme Other
主題 語り
主題
主題Scheme Other
主題 高次概念
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 This paper explores several issues in philosophy for children, the conduct of philosophical dialogues in the classroom, i.e. the role of dialogue, the significance of narrative in philosophy for children, and the possible discussion of higher order concepts in the classroom. In the first part the question is answered which consequences the adoption of dialogue as a means of doing philosophy has for our conception of philosophy: it excludes a scientistic view of philosophy, but relates doing philosophy to the notion of truth. Subsequently a distinction is made between four types of rational dialogue and their relation to truth is explored. Finally, the insistence of co-operation in philosophical dialogue is related to a particular view of philosophy as the common effort to constitute a common world of experience. In the second part a preliminary investigation into the significance of narrative as an introduction to philosophical dialogue is made. The observation is made that narrative plays a cardinal role in Chinese philosophy. Usually a distinction is made between systematic and episodic memory and the situation and time in which we acquire systematic knowledge is considered of no importance for the content of the knowledge acquired. At the utmost narrative can function as an aidé-memoire. However, if we abandon our view of experienced time as unilinéaire, fictional narrative can gain importance as an extension of our daily experience. In the third part we turn to higher order concepts, notably the concepts of abduction and of trustworthy testimony (hearsay), which both have attracted comparatively few attention in Western epistemology.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 訳: 樋口 聡
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/30229
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-8200
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1244667X
開始ページ
開始ページ 19
書誌情報 学習開発学研究
Journal of Learning Science

号 1, p. 19-27, 発行日 2007-09-01
旧ID 30229
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 10:58:27.184597
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3