ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 音楽文化教育学研究紀要
  3. 35号

音楽科教師の発話の特徴 : 言語形式と発話意図のずれに着目して

https://doi.org/10.15027/53794
https://doi.org/10.15027/53794
41010c2a-7aa2-4270-bf67-18eba811879b
名前 / ファイル ライセンス アクション
MusicCultEduc_35_11.pdf MusicCultEduc_35_11.pdf (828.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-05-02
タイトル
タイトル 音楽科教師の発話の特徴 : 言語形式と発話意図のずれに着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Features of Music Teachers’ Verbal Interaction: Investigating Discrepancies Between Linguistic Forms and Communicative Intentions
言語 en
作成者 伊藤, 真

× 伊藤, 真

ja 伊藤, 真

en ITO, Shin

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 For students with diverse cultural or linguistic backgrounds who learn Japanese as a second language (i.e., JSL students), acquisition of Cognitive Academic Language Proficiency (CALP) and adaptation to classroom environment are pressing issues. These issues are also significant due to the increasing number of JSL students studying in Japan in recent years. To enable their study of music with verbal thought and verbal comprehension in music classes, it is necessary to establish an appropriate environment to facilitate their participation in class, not only through grasping the outline of a lesson in a context but also by understanding the verbal interaction between a teacher and students. This study aims to reveal the features of music teachers’ verbal interaction in music classes by focusing on the discrepancies between linguistic forms adopted them and their communicative intentions. Two lessons each at an elementary school and a junior high school in Japan were recorded; the collected data were analyzed by using the Classroom Interaction Analysis Sheet (CIAS) that encodes the verbal interaction made during classroom interaction. The study results suggested that the intended meanings of teachers’ verbal interaction varied, and that there were discrepancies between their linguistic forms and communicative intentions. The following patterns were observed: 1) teachers had no intention of asking questions despite using the interrogative form; 2) teachers used linguistic forms other than imperative sentences or directive statements although they intended to give orders or instructions. The findings imply that JSL students could not understand the intended meaning of teachers’ verbal interaction even if they had a foundational understanding of Japanese vocabulary and grammar. Thus, JSL students need support to deduce communicative intention in the classroom situation to enhance their learning.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は,日本教科教育学会第48回全国大会(2022年10月8日)にて口頭発表した内容を大幅に加筆・修正したものである。
言語 ja
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53794
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-19K02761/
研究課題番号 19K02761
研究課題名 ドイツにおける文化的多様性を尊重した音楽科教育の学習環境構築に関する研究
言語 ja
助成情報
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題名 ドイツにおける文化的多様性を尊重した音楽科教育の学習環境構築に関する研究
言語 ja
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 ja : 音楽文化教育学研究紀要
en : Bulletin of music culture education

号 35, p. 11-18, ページ数 8, 発行日 2023-03-23
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
旧ID 53794
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 10:36:08.626009
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3